מאמרים

אכילה רגשית

כדי להבין מהי אכילה רגשית עלינו לזהות את המצבים השונים שבהם אנו משתמשים באוכל,
לזהות את הצרכים הנפשיים המובילים אותנו לאכילה, ואת דפוסי החשיבה המשפיעים על מצב רוחנו והקשרם לאוכל.
אם אוכל עבורך הוא: מרגיע, מנחם, מפיג שעמום, ממלא ריקנות, חולשה, מעציב, מהנה, מאפשר התפרקות, התפנקות, בילוי, תענוג, חבר, סוג של עיסוק, מסיח את הדעת, צורך בסיסי, דרך לחגוג, משפר מצב רוח, טעים, מדכא, מעיד על חוסר שליטה עבורך, סיבה לקיום הפסקה בעבודה, בלימודים..
אם גם את מקשרת את האוכל למצבים אלו, סביר להניח שאת פונה לאוכל מבחינה רגשית.
האכילה הרגשית היא תופעה רחבת היקף.
אנשים נורמטיביים לחלוטין שאינם סובלים מהפרעות אכילה, אוכלים במצבים רבים ומגוונים מבחינה רגשית.
זה יכול להתבטא ב-7 ק”ג מיותרים או ב-30 ק”ג.
בשורה התחתונה זה גורם הרבה סבל, תסכול, ותחושת כישלון. “למה אני לא מצליחה להתגבר על הצורך לאכול?”
שאלה נוספת שחשוב לשאול היא: באילו מצבים את אוכלת?
כשאני רעבה, חרדה, ברגעי שעמום, עצבנות, מתח, כעס, ריקנות, כשאני חשה פגועה, מתוסכלת, מאוכזבת, עצובה, מענישה את עצמי, בסתר, כשאני נכנסת הביתה, תוך כדי צפייה בטלויזיה, מול המחשב, כל היום, בכל המצבים..
טיפול נכון בנשים הפונות לאוכל מבחינה רגשית עוסק בתכנים אלו, בודק מהו אוכל עבורך ובאלו מצבים את פונה אליו, מקנה כלים מעשיים להתמודדות עם מצבים אלו, ולא מעמיד אותך שוב בדיאטה העוסקת במה ובאיזה תפריט לבחור.
רק כשנשאל שאלות כמו: למה אני פונה לאוכל? על אילו צרכים האוכל עונה עבורי? נגיע לתשובות ולסיבות האמיתיות מדוע אנו אוכלים כך.
ההחלטה “ממחר דיאטה” לא לוקחת בחשבון את הסיבות לאכילה ולא באמת יכולה ליצור שינוי.
הגיע הזמן להתבונן פנימה. להבין את מקור האכילה הרגשית שלי. להכיר בקיומה ולקבל כלים להתמודד איתה.
 

למה דיאטות לא עובדות?

האם שאלת את עצמך למה את לא מצליחה לרדת במשקל, או לשמור על משקל תקין לאורך זמן?
לפני שאת ממהרת להאשים את עצמך ולחשוב שזה עניין של כוח רצון או אופי חזק, אני רוצה להציג בפנייך את העובדות:
הסטטיסטיקה מדברת על כך ש-98% ממי שעושה או תעשה דיאטה תרד במשקל, אך תעלה את כל הק”ג פלוס ריבית בין שנתיים לחמש שנים מסיום הדיאטה.
כלומר: דינה של דיאטה להיכשל.
חשבת פעם האם זה משנה מהו שמה של הדיאטה שעשית?
מדוע למרות סוגי הדיאטות השונים אנו נכשלים בשמירה על משקלנו לאורך זמן?
אנו משקיעים את כל האנרגיות שלנו, מיטב כספנו, הרצון שלנו, ומצפים שהפעם זה יצליח.
וכל פעם מחדש אנו טועמים את טעם האכזבה.
שוב שוברים דיאטה, זוללים, מתייאשים… עד לפעם הבאה שמגיעה בדמות טרנד חדש או דיאטה ש”את חייבת לנסות, גיסתי עשתה וירדה 10 ק”ג. שווה ביותר”
אנו מנסות, ושוב נכשלות, וכך זה תורם להעצמת הייאוש האישי שלנו.
ההתמקדות בתפריט ובמה מותר לאכול ומה אסור אינה הפתרון.
זהו פתרון טכני לבעיה שמקורה הוא אחר.
אנו אוכלים מסיבות רגשיות ועולים במשקל ע”י אכילה שאינה קשורה לצורך גופני.
אנו אוכלים כשאנו לחוצים, כשהיה לנו יום קשה, כשרוצים לפרוק זעם, בתקופות מתח, ברגעי עייפות, כשחשים ריקנות ובדידות.
לכן, רק אם נעבור שינוי אמיתי המתחיל בראש, נצליח לבצע מהפך אמיתי בחיינו, לרדת במשקל ולשמור עליו לאורך זמן.
  • טיפול במקור הבעיה: למה אני פונה לאוכל?
  • זיהוי הצרכים הרגשיים המובילים אותנו לאכול.
  • לימוד להקשיב לגוף לאכול מתוך רעב גופני.
  • זיהוי דפוסי חשיבה המשפיעים על מצב רוחנו ומובילים אותנו לאוכל.
  • שינוי הרגלים מוטעים ומתן כלים מעשיים להתמודדות.
כל אלו ועוד פותחים פתח ליצירת תהליך של שינוי אמיתי, של יחסים טובים עם גופך ומשקלך.